Limburg Foto 2016

LIMBURG FOTO 2016

Locatie: Mediagroep Limburg, Mercator 3, Sittard

Opening en uitslag van de wedstrijd

Op vrijdag 21 oktober om 20.00 uur zal de fotomanifestatie worden geopend door Ger Koopmans, gedeputeerde cultuur van de Provincie Limburg. Tijdens de opening zullen alle inzendingen voor Limburg Foto 2016 worden getoond en zullen de prijswinnaars van de fotowedstrijd bekend worden gemaakt. Aansluitend is er gelegenheid tot het bezoeken van de expositie.

Expositie

De expositie bestaat uit bijna honderd foto’s die door een professionele jury geselecteerd zijn uit de foto’s die zijn ingezonden door de Limburgse amateurfotografen. Ook worden de fotoseries getoond die zijn bekroond bij de 2016-editie van de Afdelingswedstrijd 5-met-samenhang.

De expositie is tot en met zondag 30 oktober gratis te bezoeken.

De openingstijden zijn op 22, 23, 29 en 30 oktober van 11-17 uur. Tijdens werkdagen (24-28 okt.) van 9-17 uur.

Lezingen

Op zaterdag 22 oktober komen drie Nederlands topfotografen een lezing geven over hun werk.

11:00 - 12:30 uur              Marijn Heuts

13:30 - 15:00 uur              Bas Losekoot

15:30 - 17:00 uur              Ellen Kooi

Marijn Heuts - Omgaan met beperkingen

Marijn Heuts

Marijn Heuts (1977) is freelance natuurfotograaf en schrijver. Hij fotografeert met evenveel plezier landschappen, vogels, zoogdieren, macro’s en abstracten. Zijn foto’s en teksten worden gebruikt in diverse websites, boeken, tijdschriften en andere publicaties in Nederland en ver daar buiten.

Marijn’s foto’s worden voorts regelmatig bekroond in nationale en internationale natuurfotografie wedstrijden.
Hoewel Marijn nagenoeg al zijn beelden dichtbij huis in de buurt van Eindhoven creëert, heeft hij door de jaren heen een sterke voorliefde ontwikkeld voor het Afrikaanse continent.

Bas Losekoot - In Company of Strangers

Bas Losekoot

Bas Losekoot (1979) studeerde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, daarna camera aan de Filmacademie Amsterdam en is Master Photography and Urban Cultures aan Goldsmiths, University of London. Zijn werk kan beschouwd worden als documentaire fotografie gecombineerd met licht uit de wereld van de cinema. Met een intuïtief oog fotografeert hij de moderne stedelijke ervaring op de drukste plekken ter wereld. Zijn werk wordt veelzijdig internationaal gepubliceerd en geëxposeerd.

Het project 'In Company of Strangers', waarin Bas de gevolgen van overpopulatie op het individu probeert vast te leggen, won verscheidende prijzen. In 2011 selecteerde Bas 8 wereldsteden voor dit project, in de lezing komen de eerste 7 steden aan de orde.

www.theurbanmillenniumproject.com

Ellen Kooy - Out there

Ellen Kooi

Ellen Kooi (1962) studeerde aan de Academie voor beeldende Kunsten in Groningen en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten Amsterdam.

Het werk van Ellen, waarin landschappen het decor vormen voor welhaast filmische scenes, balanceert op de grens tussen fictie en werkelijkheid. De beelden zijn nauwgezet gearrangeerd en getuigen - gezien enscenering, belichting en lichaamstaal van haar modellen – van een voorliefde voor theater en moderne dans. De beelden gaan over de connectie tussen mens en landschap. Beide elementen –mens en landschap- nemen een even belangrijke plek in. Ze gaan een relatie aan en vertellen samen het verhaal.

www.ellenkooi.nl

Leden van de Fotobond hebben gratis toegang (op vertoon van ledenpas!). Niet leden betalen € 5,00 per lezing.

Portfoliobesprekingen

Op zaterdag 22 oktober van 11:30 – 13:30 uur wordt een portfoliobespreking gehouden door Brendan van der Beuken (tot 1 september 2016 docent Fotovakschool en per 1 september coördinator beeldredactie bij Mediagroep Limburg). Een uitgelezen mogelijkheid om professioneel commentaar te krijgen op je foto’s.

Maximaal 5 foto's op A4-formaat afgedrukt. 10-15 minuten per fotograaf (afhankelijk van interesse)

Meedoen kan alleen na vooraanmelding, uiterlijk 16 oktober via e-mail (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.), onder vermelding van naam en lidmaatschapsnummer van de Fotobond.

Praktische informatie

Tijdens de openingstijden van de expositie op 22, 23, 29 en 30 oktober kan gratis geparkeerd worden in de parkeergarage van de Mediagroep Limburg (parkeren langs de straat aan de voorzijde van het gebouw is niet toegestaan!).

Mediagroep Limburg is daarnaast uitstekend bereikbaar via openbaar vervoer en ligt op ± 10 minuten loopafstand van station Sittard.

Er is geen catering aanwezig.
Tijdens het lezingenprogramma op zaterdag 22 oktober zal wel koffie, thee en fris verkrijgbaar zijn.

Mede mogelijk gemaakt door 2

Namens het bestuur van de Fotobond Afdeling Limburg